SJÖGURKAN.

(jag vill inte ha en riktig bild på dem eftersom jag äcklas så, men kolla gärna själva)


Jag skulle lägga in lite schyssta videos från Kos, men det verkar inte vilja funka just nu. Får prova senare.
Då tänkte jag istället ta tillfället i akt och berätta lite om världens sjukaste djur, Sjögurkan. Vi kom in på det idag eftersom min vän Juliane inte visste vad det var för djur, så läste vi på lite... ja ni får se själva.
 

7 Punkter som visar att Sjögurkan tar hem priset för
Sjukaste/Äckligaste/Intressantaste djuret:

*Bland sjögurkorna är de minsta arterna bara någon centimeter långa. De största är upp till två meter. Kroppsformen varierar, men de ser oftast ut som en skitkorv.

*De flesta av sjögurkor har inga ben, armar eller något annat att röra sig med, de ligger helt enkelt på havets botten och hoppas på att en ny våg ska få dem att rulla ytterligare några nya meter. Några har sugproppar runt munnen så de kan "hålla i sig", thats it.

*De livnär sig i första hand genom att svälja sand och gyttja och uppta den organisk substans som finns däri.

*Använder samma försvarsvapen som spindelmannen. Vid ett angrepp riktar sjögurkan sin bakände mot fienden och avlossar sin klibbiga tråd som fastnar på fienden. Vad tråden består av? Jo det är deras tarmsystem som de kastar iväg. (som de sedan snabbt ersätter med en ny)

*Några sjögurkor kan föröka sig könlöst genom att snöra av kroppen i två eller flera bitar. Alla delarna blir snabbt fullbildade sjögurkor(!) Andra ställer sig upp(?), Vaggar runt och byter könsceller.

*Den kan kurra som en katt...

*I ändtarmen mynnar en eller två så kallade vattenlungor. Dessa förgrenade säckar tjänstgör som andningsorgan. De andas alltså genom att dra in vatten genom anus och sedan pressa ut det.




Med andra ord; De ser ut som en skitkorv, ligger orörliga på botten, käkar sand, leker spindelmannen och andas genom röven. LIVIN THE FREAKIN DREAM!

Kommentarer
Postat av: pärlan

HAHAHAHAHHAHAHA det va fan det roligaste jag höört!!!!!!!!! låter som väärsta kapet jueee!!! ;P

2009-08-21 @ 17:21:48
URL: http://digge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0