Hallwylska museet.

Våran föreläsar vi hade idag var... en aning, seg? Nej jag vet inte, hon visste vad hon pratade om men jag hade lite svårt för hennes röst och sättet hon la fram det. MEN det är bara första gången som vi har henne så det blir säkert bättre :) Efter lektionen skulle vi direkt till Hallwylska, som just nu har en liten modeutställning(med betoning på liten), med några väldigt fina och välgjorda plagg. Vi ska nu välja en av dessa plagg och sedan skriva ca 4sidor (!) om vad plagget symboliserar och vad vi tycker och tror, och hela tiden referera till vår litteratur som vi Jobbar oss igenom, Suck. Även om det är spännande så känns 4sidor lite mustigt.
Innan vi tog oss dit så satte vi oss och käkade lunch vid östermalm, jag åt en sallad med fläskfile och parmesan, MM!! sjukt gott! I LOVE FOOD.
Så här (svår) såg jag ut idag:


Jag kände att jag fick till det här med dagens idag... väldigt charmiga bilder.

Alla Underbara klänningar på Hallwylska museet, från slutet av 1800-talet till början av 1900-talet:

Balklänning, som använts av 16åring. Tror inte man ser hur plötte den här klänningen är, den nådde kanske upp i tutthöjd på mig.

Sorgklänning, för stackars änkor.

Bröllopsklänning.

Mer "maskulin" klänning som började användas flitigt under första världskriget, då männen var ute i krig och kvinnorna fick ta över deras roll. Var även här en större självständighet hos kvinnor tog fart.

Från början av 1900-talet då allt skulle vara superfeminint, blommigt och framför allt den jäkla Korsett användes flitigt. Stackars kvinna som använde den här!
Påvägen hem köpte jag två nagellack som jag kändes saknades ur samlingen, från Face:

Sen har jag skypat med min älskade Hansa! Imorgon är jag ledig (yey!) och nu ska jag snart gå och lägga mig med min Babe, en Bra dag helt enkelt!
GO´NATT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0